Newsletter aus Sri Lanka von Royston Ellis

Greetings from Sri Lanka
The Coconut Plucker

An unsung hero of Sri Lanka is the coconut plucker. He makes it possible for Sri Lankans to enjoy traditional village recipes and for local industries – the making of coconut oil and coir rope – to continue.

The coconut plucker is a hero because of what he does: climbs up the slender trunks of coconut palm trees without support to pluck nuts from the crown of the tree.

I have coconut palms growing in my garden on the west coast of Sri Lanka. Every few weeks, when he knows the nuts are ready for plucking, the plucker arrives. He carries a broad-bladed knife, to cut branches, and a piece of cloth as his work tools.

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He wraps the cloth around his ankles, binding his feet together to create a sling to give him leverage as he climbs, using his arms to pull himself upwards. His strength, agility, confidence . and skill are remarkable as he shins swiftly up the tree. Some of my palms are at least 60 feet tall, but that doesn’t deter the plucker.

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At the top of the tree, he has to cling on with one hand while loosening the nuts with the other, fighting off the insects he disturbs. The nuts plummet to the ground where they are collected into a heap, counted, and sold to the plucker’s buyer who comes in a truck to collect them.

After he descends, the plucker makes a ribbon cut from a coconut branch and ties it around the trunk to signify he has harvested its nuts.

The uses of coconuts are many. The outer husk of the shell is cut away and soaked for a few weeks, usually in a river, to make it pliable as coir, the fibre that is used for making mats, and when spun, to make rope.

The flesh is dug out of the shell, chopped and dried in the sun to be ground and milled for its oil. The shell itself when cut in half and cleaned, can serve as a cup or scoop.

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Village cooks grate the flesh and soak it in water to provide the essence of a good Sri Lankan curry. If you want to use coconut that way when you’re cooking curry at home, you don’t need to pack coconuts in your luggage to take back with you. You can buy packets of coconut flesh processed as a powder in Sri Lankan supermarkets.

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It’s a treat that’s only available thanks to the heroes who risk their lives by harvesting the coconuts, and saving people’s lives too, by plucking the ripe nuts before they fall and crack open the skull of a passer-by!

Happy holiday.

Royston Ellis
Editorial Consultant
Sri Lanka Holiday Guru.
 
Greetings from Sri Lanka
The Coconut Plucker

An unsung hero of Sri Lanka is the coconut plucker. He makes it possible for Sri Lankans to enjoy traditional village recipes and for local industries – the making of coconut oil and coir rope – to continue.


deepl.com:

Grüße aus Sri Lanka
Der Kokosnusspflücker

Ein unbesungener Held Sri Lankas ist der Kokosnusspflücker. Er ermöglicht es den Menschen in Sri Lanka, sich an traditionellen Dorfrezepten zu erfreuen, und die lokale Industrie - die Herstellung von Kokosnussöl und Kokosnussschnur - kann weitergeführt werden.

Der Kokosnusspflanzer ist ein Held, denn er tut das, was er tut: Er klettert ohne Unterstützung auf die schlanken Stämme der Kokospalmen, um Nüsse aus der Baumkrone zu zupfen.

In meinem Garten an der Westküste Sri Lankas wachsen Kokosnusspalmen. Alle paar Wochen, wenn er weiß, dass die Nüsse zum Pflücken bereit sind, kommt der Pflücker an. Er trägt ein breitschneidiges Messer, um Äste zu schneiden, und ein Stück Stoff als Arbeitswerkzeug.

Er wickelt das Tuch um seine Knöchel und bindet seine Füße zusammen, um eine Schlinge zu bilden, die ihm beim Aufstieg Hebelkraft verleiht, wobei er sich mit seinen Armen nach oben zieht. Seine Stärke, Beweglichkeit, sein Selbstvertrauen ... und sein Geschick sind bemerkenswert, da er schnell den Baum hinaufklettert. Einige meiner Palmen sind mindestens 60 Fuß hoch, aber das schreckt den Pflücker nicht ab.

An der Spitze des Baumes muss er sich mit einer Hand festhalten, während er mit der anderen Hand die Nüsse löst und die Insekten, die er stört, abwehrt. Die Nüsse stürzen zu Boden, wo sie zu einem Haufen gesammelt, gezählt und an den Käufer des Pflückers verkauft werden, der mit einem Lastwagen kommt, um sie zu sammeln.

Nach dem Abstieg schneidet der Pflücker ein Band von einem Kokosnusszweig ab und bindet es um den Stamm, um anzuzeigen, dass er die Nüsse geerntet hat.

Kokosnüsse können vielfältig verwendet werden. Die äußere Schale wird abgeschnitten und einige Wochen lang, gewöhnlich in einem Fluss, eingeweicht, um sie als Kokosnuss geschmeidig zu machen, die Faser, die zur Herstellung von Matten verwendet wird, und wenn sie gesponnen wird, um ein Seil herzustellen.

Das Fruchtfleisch wird aus der Schale gegraben, gehackt und in der Sonne getrocknet, um es zu mahlen und für das Öl zu vermahlen. Die Schale selbst kann, wenn sie in zwei Hälften geschnitten und gereinigt wird, als Becher oder Schöpfkelle dienen.

Dorfköche reiben das Fleisch und weichen es in Wasser ein, um die Essenz eines guten srilankischen Currys zu erhalten. Wenn Sie die Kokosnuss auf diese Weise verwenden möchten, wenn Sie zu Hause Curry kochen, brauchen Sie keine Kokosnüsse in Ihr Gepäck zu packen, die Sie mitnehmen können. Sie können in den srilankischen Supermärkten Päckchen mit Kokosnussfleisch kaufen, das als Pulver verarbeitet wird.

Ein Leckerbissen, der nur dank der Helden erhältlich ist, die ihr Leben riskieren, indem sie die Kokosnüsse ernten und auch das Leben der Menschen retten, indem sie die reifen Nüsse pflücken, bevor sie fallen und den Schädel eines Passanten aufbrechen!

Schöne Feiertage.

Royston Ellis
Redaktioneller Berater
Sri Lanka-Feiertags-Guru.

Übersetzt mit www.DeepL.com/Translator (kostenlose Version)
 
Greetings from Sri Lanka

Jumbo Buffets

The buffets served at Sri Lanka hotels are one of the major attractions of a holiday here. The better the hotel, the better the breakfast, lunch and dinner buffets.

You’re on holiday, so it doesn’t matter how much you eat, so enjoy every buffet without restraint.

Whoa! That’s not the way to get the benefit of a buffet meal.

A better attitude is: “I’m on holiday, so let’s try food I don’t normally have at home.”

To do that, survey the buffet offerings first before you plunge in and greedily load your plate with a little bit of everything. The big mess of food that you pile up on your plate will look disgusting when you carry it to the table – and you’ll feel disgusting trying to eat it all.
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If you look at everything that’s on offer first, you can plan your meal. I always avoid soup simply because it dulls my appetite for the other goodies. As you would if you are having an a la carte meal in a restaurant: start with a starter and return to the buffet counter to select a delectable main course. If you are modest in your selection and eat it all, you can return for a second helping of what was so delicious or try something else.

Although going backwards and forwards to the buffet table to reload your plate might be tiresome, it does give a little exercise break between portions.

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Of course, don’t forget to leave space for desserts. Or you could always eat dessert first!

The joy of a buffet is not being able to stuff yourself, but being able to select what you want. In Sri Lanka, a buffet is a good way to experiment by trying different curries and vegetables as well as Sri Lankan chefs’ versions of international cuisine.

I telephoned some city hotels to find out the cost of their lunch buffets. The average price, including service charge and tax, seems to be about Rs3,000 ($16.50; £12.75) per person. That’s an amazing bargain, even if you’re on a tight budget, as it’s a fantastic treat and a wonderful experience of what Sri Lankan chefs can produce. Some hotels have special brunch/lunch buffets on Sundays (at about an extra Rs1,250 on the weekday lunch buffet price). These are a gourmand’s fantasy come true.

You may well remember Sri Lanka’s jumbo buffets as a highlight of your holiday here.

Bon Appetit
Happy holiday.
 
Grüße aus Sri Lanka


Jumbo-Buffets


Die Buffets in Hotels in Sri Lanka sind eine der Hauptattraktionen eines Urlaubs hier. Je besser das Hotel, desto besser das Frühstücks-, Mittag- und Abendessenbuffet.

Sie sind im Urlaub, es spielt also keine Rolle, wie viel Sie essen. Genießen Sie also jedes Buffet ohne Einschränkung.

Whoa! Auf diese Weise können Sie nicht von einem Buffet profitieren.

Eine bessere Einstellung ist: "Ich bin im Urlaub, also probieren wir Essen, das ich normalerweise nicht zu Hause habe."

Sehen Sie sich dazu zuerst das Buffetangebot an, bevor Sie eintauchen, und laden Sie Ihren Teller gierig mit ein bisschen von allem. Das große Durcheinander von Lebensmitteln, das Sie auf Ihrem Teller stapeln, wird ekelhaft aussehen, wenn Sie es zum Tisch tragen - und Sie werden sich ekelhaft fühlen, wenn Sie versuchen, alles zu essen.



Wenn Sie sich zuerst alles ansehen, was angeboten wird, können Sie Ihre Mahlzeit planen. Ich vermeide Suppe immer einfach, weil sie meinen Appetit auf die anderen Leckereien trübt. Wie bei einem À-la-carte-Menü in einem Restaurant: Beginnen Sie mit einer Vorspeise und kehren Sie zum Buffettisch zurück, um ein köstliches Hauptgericht auszuwählen. Wenn Sie in Ihrer Auswahl bescheiden sind und alles essen, können Sie für eine zweite Portion von dem, was so lecker war, zurückkehren oder etwas anderes probieren.

Das Hin- und Hergehen zum Buffettisch zum Nachladen Ihres Tellers kann zwar mühsam sein, führt jedoch zu einer kleinen Übungspause zwischen den Portionen.





Vergessen Sie natürlich nicht, Platz für Desserts zu lassen. Oder Sie könnten immer zuerst Dessert essen!

Die Freude an einem Buffet besteht nicht darin, sich selbst zu stopfen, sondern auszuwählen, was Sie wollen. In Sri Lanka ist ein Buffet eine gute Möglichkeit, um zu experimentieren, indem Sie verschiedene Currys und Gemüsesorten sowie die Versionen der internationalen Küche der srilankischen Köche probieren.

Ich rief einige Stadthotels an, um die Kosten für ihre Mittagsbuffets herauszufinden. Der Durchschnittspreis, einschließlich Servicegebühr und Steuern, scheint bei 3.000 Rs (16,50 USD; 12,75 GBP) pro Person zu liegen. Das ist ein unglaubliches Schnäppchen, auch wenn Sie ein knappes Budget haben, denn es ist ein fantastischer Genuss und eine wunderbare Erfahrung dessen, was srilankische Köche produzieren können. Einige Hotels bieten sonntags spezielle Brunch- / Mittagsbuffets an (gegen einen Aufpreis von ca. 1.250 Rs am Mittagspaket an Wochentagen). Dies ist die Fantasie eines Feinschmeckers.

Vielleicht erinnern Sie sich an die Jumbo-Buffets in Sri Lanka als Höhepunkt Ihres Urlaubs hier.

Guten Appetit
Schöne Ferien.
 

Greetings from Sri Lanka

Collecting Ceylon

In Newsletter Number 12, I wrote about my hobby of collecting antique maps of Ceylon. There’s a much cheaper way of building up a collection Ceylon memorabilia: collecting matchbox labels.

Like stamps, old matchbox labels can be pasted in an album. Each one tells a tale and they are interesting because of what they reveal of bygone times. For instance, the swastika symbol that appeared on some labels was, in that pre-Second World War era, considered lucky.

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Matchbox labels of Ceylon are rare, simply because not many people bothered to keep an empty box of matches or actually peel off the label to save in an album. However, an enthusiast in the UK in 1981 published a 60-page catalogue about the labels on matchboxes produced in Ceylon. It lists over 20 manufacturers in Colombo, Jaffna and Galle, so there is scope for building up a great collection.

The production of safety matches was one of Sri Lanka’s earliest private sector industrial enterprises. In 1936 a proposal was passed by the State Council to set up a licensing and quota system on the import of matches to protect the local industry. Commenting on the quality of locally produced matches in the 1970s, a former chairman of the Ceylon Chamber of Commerce, remarked: “In Sri Lanka, everything strikes, except the matches.”
Since Ceylon ceased to exist as the name of this country nearly 50 years ago, any item produced before 1972 and bearing the word “Ceylon” is bound to have a certain value for collectors. Even so, and in spite of their rarity, Ceylon matchbox labels can occasionally be found for sale online at about £1.00 each.

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Matchbox labels feature a variety of images. A pair of elephants was a popular design as well as, oddly, two rabbits. Labels advertising something have an added value such as the matchbox prepared for Air Ceylon shown here.

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A collector of matchbox labels is known as a Phillumenist. Explaining to a Sri Lankan you meet during your holiday here that you are a Ceylon Pillumenist, could well lead to you striking up a friendship, and discovering a source of old matchboxes, with labels, in the kitchen of an ancient village bungalow. Now that would be a matchless souvenir of your visit here!
Happy holiday.

Royston Ellis
Editorial Consultant
 
Grüße aus Sri LankaCeylon sammelnIn Newsletter Nummer 12 schrieb ich über mein Hobby, antike Karten von Ceylon zu sammeln. Es gibt eine viel billigere Möglichkeit, eine Sammlung von Ceylon-Erinnerungsstücken aufzubauen: das Sammeln von Streichholzschachteletiketten.Wie Stempel können alte Streichholzschachteletiketten in ein Album eingefügt werden. Jeder erzählt eine Geschichte und sie sind interessant wegen dem, was sie von vergangenen Zeiten enthüllen. Zum Beispiel wurde das Hakenkreuzsymbol, das auf einigen Etiketten erschien, in der Zeit vor dem Zweiten Weltkrieg als glücklich angesehen.Streichholzschachteletiketten von Ceylon sind selten, einfach weil sich nicht viele Leute die Mühe gemacht haben, eine leere Schachtel mit Streichhölzern aufzubewahren oder das Etikett tatsächlich abzuziehen, um es in einem Album zu speichern. Ein Enthusiast in Großbritannien veröffentlichte 1981 einen 60-seitigen Katalog über die Etiketten auf Streichholzschachteln, die in Ceylon hergestellt wurden. Es werden über 20 Hersteller in Colombo, Jaffna und Galle aufgelistet, sodass die Möglichkeit besteht, eine großartige Sammlung aufzubauen.Die Herstellung von Sicherheitsstreichhölzern war eines der frühesten privaten Industrieunternehmen in Sri Lanka. 1936 verabschiedete der Staatsrat einen Vorschlag zur Einrichtung eines Lizenz- und Quotensystems für die Einfuhr von Streichhölzern zum Schutz der lokalen Industrie. Ein ehemaliger Vorsitzender der Handelskammer von Ceylon kommentierte die Qualität lokal produzierter Spiele in den 1970er Jahren wie folgt: „In Sri Lanka schlägt alles außer den Spielen zu.“Da Ceylon vor fast 50 Jahren nicht mehr als Name dieses Landes existierte, muss jeder Gegenstand, der vor 1972 hergestellt wurde und das Wort „Ceylon“ trägt, einen bestimmten Wert für Sammler haben. Trotzdem und trotz ihrer Seltenheit können Ceylon-Streichholzschachteletiketten gelegentlich online für jeweils etwa 1,00 £ zum Verkauf angeboten werden.Streichholzschachteletiketten enthalten eine Vielzahl von Bildern. Ein Paar Elefanten war ein beliebtes Design sowie seltsamerweise zwei Kaninchen. Etiketten, die für etwas werben, haben einen Mehrwert, wie die hier gezeigte Streichholzschachtel für Air Ceylon.Ein Sammler von Streichholzschachteletiketten ist als Phillumenist bekannt. Wenn Sie einem Sri Lanka erklären, den Sie während Ihres Urlaubs hier kennenlernen, dass Sie ein Ceylon-Pillumenist sind, könnte dies dazu führen, dass Sie eine Freundschaft schließen und in der Küche eines alten Dorfbungalows eine Quelle alter Streichholzschachteln mit Etiketten entdecken. Das wäre ein unvergleichliches Andenken an Ihren Besuch hier!Schöne Ferien.Royston EllisRedaktionsberater
 
Vielleicht auch interessant für Sammler:

Im Crescat Boulevard, 89 Galle Rd, Colombo
gibt es einen Buch- u. Papierwarenladen.
Dort findet man viele interessante Dinge.
Ich habe Drucke von alten Reklameschildern/Postkarten entdeckt.

Schön eingerahmt hängen sie jetzt an der Wand.

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Diese und noch andere alte Drucke gibt es in verschiedenen grössen auch im Barfoot -Galle Fort- (habe mich auch damit eingedeckt).
 
Greetings from Sri Lanka

Home Cooking

In a recent report, I recommended buffet lunches at hotels as a way to test-taste Sri Lanka’s signature meal, rice and curry. However, although curries benefit from being allowed to mature for an hour or so on a buffet counter while awaiting consumption, the best rice and curry is home-made and best enjoyed with friends, eating with your fingers.

Fingers? Yes, but only those of the right hand (the left is used for ablutions). The technique, which I’ve never mastered so I use a spoon and fork instead, is to mix the rice with a little curry so it binds into a ball by using fingers and palm and then pushing it with the aid of your thumb into your mouth.

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You don’t have to do that at a hotel’s buffet lunch but it might be necessary if you are invited to join monks at a temple for a meal (they won’t have cutlery) or in a rural village homestead.

It was the birthday of my bungalow manager, Kumara, recently and he invited me to his home for lunch cooked by his wife and his mother. He took along a spoon and fork from my bungalow to make sure I could enjoy the meal.

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It was a typical simple family lunch, with rice and chicken curry, dhal (lentil) curry, and boiled potatoes tempered with onion and chilli, There was also crumbed and deep-fried balls of mashed potato and fish, known as cutlets, and, as a special treat, garlic curry.

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This dish, which I call curried garlic as that’s what it is (not a curry flavoured with garlic) consists of chunky whole cloves of garlic cooked until softened, in a curry of many spices including garam masala and chilli powder with mustard seed and shreds of ginger, onion and cinnamon, tamarind juice, coconut milk and curry leaves. Its taste is phenomenal, without the raw tang of garlic bread or garlic prawns, and leaving no hint of garlic on the breath.

Although it was a family lunch, Kumara and his family didn’t eat with the guests, but afterwards. That’s the tradition.

If you are invited to a village home for lunch, it could be the highlight of your holiday. You’ll get to see how villagers live, as well as eat. It would be polite to take a small gift, such as a box of local biscuits or sponge cake for the family, and perhaps sweets for the children.


Royston Ellis
Editorial Consultant
Sri Lanka Holiday Guru.
 
Zuletzt bearbeitet:
Grüße aus Sri Lanka

Hausmannskost

In einem kürzlich veröffentlichten Bericht empfahl ich Mittagsbuffets in Hotels, um Sri Lankas charakteristisches Essen, Reis und Curry zu testen. Obwohl Currys davon profitieren, dass sie etwa eine Stunde lang auf einem Buffettisch reifen dürfen, während sie auf den Verzehr warten, ist der beste Reis und das beste Curry hausgemacht und wird am besten mit Freunden genossen, die mit den Fingern essen.

Finger? Ja, aber nur die der rechten Hand (die linke wird für Waschungen verwendet). Die Technik, die ich nie beherrsche, also benutze ich stattdessen einen Löffel und eine Gabel, besteht darin, den Reis mit ein wenig Curry zu mischen, damit er sich mit Fingern und Handfläche zu einer Kugel verbindet und ihn dann mit Hilfe Ihres Daumens in Ihre drückt Mund.






Sie müssen dies nicht beim Mittagessen in einem Hotelbuffet tun, aber es kann erforderlich sein, wenn Sie eingeladen werden, mit Mönchen in einem Tempel zu essen (sie haben kein Besteck) oder in einem ländlichen Dorf.


Vor kurzem hatte mein Bungalowmanager Kumara Geburtstag und er lud mich zu einem Mittagessen ein, das von seiner Frau und seiner Mutter zubereitet wurde. Er nahm einen Löffel und eine Gabel aus meinem Bungalow mit, um sicherzustellen, dass ich das Essen genießen konnte.






Es war ein typisches einfaches Familienessen mit Reis- und Hühnercurry, Dhal-Curry (Linsencurry) und gekochten Kartoffeln, die mit Zwiebeln und Chili temperiert waren. als besonderes Vergnügen Knoblauchcurry.






Dieses Gericht, das ich Curry-Knoblauch nenne, wie es ist (kein Curry mit Knoblauchgeschmack), besteht aus klobigen ganzen Knoblauchzehen, die bis zum Erweichen gekocht werden, in einem Curry aus vielen Gewürzen, einschließlich Garam Masala und Chilipulver mit Senfkörnern und Fetzen davon Ingwer, Zwiebel und Zimt, Tamarindensaft, Kokosmilch und Curryblätter. Sein Geschmack ist phänomenal, ohne den rohen Geschmack von Knoblauchbrot oder Knoblauchgarnelen und ohne einen Hauch von Knoblauch im Atem.

Obwohl es ein Familienessen war, aßen Kumara und seine Familie nicht mit den Gästen, sondern danach. Das ist die Tradition.

Wenn Sie zum Mittagessen in ein Dorfhaus eingeladen werden, könnte dies der Höhepunkt Ihres Urlaubs sein. Sie werden sehen, wie die Dorfbewohner leben und wie sie essen. Es wäre höflich, ein kleines Geschenk mitzunehmen, wie eine Schachtel Kekse oder Biskuitkuchen für die Familie und vielleicht Süßigkeiten für die Kinder.



Royston Ellis
Redaktionsberater
Sri Lanka Holiday Guru.
 
Greetings from Sri Lanka.

Grass spiders

I blinked twice when I opened the kitchen door of my cottage on the west coast of Sri Lanka at dawn a few days ago and saw the lawn covered in patches of frost. With day time temperatures reaching 41 degree Celsius (105.8 degrees Fahrenheit) in March, frost is not on the list of expected early morning sights.

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But it wasn’t frost. The lawn was dotted with sparkling circles of spun mist, with drops of dew glittering like diamonds as the sun rose. It was an invigorating start to the day – but what caused this beautiful sight?

Since each splash of gossamer resembled an intense, small, spider’s web, I guessed my lawn had been invaded by spiders. Naturally, I consulted the fountain of modern knowledge, the oracle google, who came up this information:

“Grass spiders and other funnel weavers construct funnel-shaped webs near to the ground in which to trap their prey.”

That seemed fine, but then another website (no pun intended) informed me that: “Spider webs on grass that is damp with morning dew may be a symptom of a bigger problem called dollar spot fungus. The branching mycelium of dollar spot fungus looks like spider webs or cobwebs on morning grass, but unlike spider webs, dollar spot mycelium disappears when the dew dries.”

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Well, by late afternoon, the dew had dried and the webs were still there although the shine had gone. So, I assume my lawn was not infected with dollar (or even rupee) spot fungus. I now have grass spiders as the latest addition to my garden wildlife (iguanas, chipmunks, monkeys and cobras).

Thus spoke google: “The grass spider is a shy creature, so if you happen to spot one, don’t expect it to stay around for long. It’s an elusive arachnid.

“Female grass spiders range in length from 10-20 millimetres, and males are somewhat smaller at 9-18 millimetres.
“The grass spider life cycle is only about one year long, with mating rituals bringing about eventual demise for both parties.
“Grass spiders are one of the approximately 1,200 identified species within the Agelenidae family. Members of this family of spider are known for their funnel-weaving capabilities. Grass spiders and other funnel weavers construct funnel-shaped webs near to the ground in which to trap their prey.”

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Well, they certainly trapped me into investigating them. Another surprising sight to watch for on your visit to Sri Lanka.

Happy holiday.

Royston Ellis
Editorial Consultant
Sri Lanka Holiday Guru.
 
Grüße aus Sri Lanka.

Grasspinnen

Ich blinzelte zweimal, als ich vor ein paar Tagen im Morgengrauen die Küchentür meines Hauses an der Westküste Sri Lankas öffnete und sah, dass der Rasen mit Frostflecken bedeckt war. Mit Tagestemperaturen von 41 Grad Celsius im März steht Frost nicht auf der Liste der erwarteten Sehenswürdigkeiten am frühen Morgen.






Aber es war kein Frost. Der Rasen war übersät mit funkelnden Kreisen aus gesponnenem Nebel, und Tautropfen glitzerten wie Diamanten, als die Sonne aufging. Es war ein belebender Start in den Tag - aber was verursachte diesen schönen Anblick?

Da jeder Spritzer hauchdünner Art einem intensiven, kleinen Spinnennetz ähnelte, vermutete ich, dass Spinnen in meinen Rasen eingedrungen waren. Natürlich habe ich den Brunnen des modernen Wissens, das Orakel Google, konsultiert, der diese Informationen gefunden hat:

"Grasspinnen und andere Trichterweber bauen trichterförmige Netze in Bodennähe, in denen sie ihre Beute fangen können."

Das schien in Ordnung zu sein, aber dann teilte mir eine andere Website (kein Wortspiel beabsichtigt) mit, dass: „Spinnennetze auf Gras, das mit Morgentau feucht ist, können ein Symptom für ein größeres Problem sein, das als Dollar-Spot-Pilz bezeichnet wird. Das verzweigte Myzel des Dollarfleckpilzes sieht aus wie Spinnennetze oder Spinnweben auf Morgengras, aber im Gegensatz zu Spinnennetzen verschwindet das Dollarfleckmyzel, wenn der Tau trocknet. “






Nun, am späten Nachmittag war der Tau getrocknet und die Netze waren immer noch da, obwohl der Glanz verschwunden war. Ich gehe also davon aus, dass mein Rasen nicht mit Dollar- (oder sogar Rupien-) Fleckenpilzen infiziert war. Ich habe jetzt Grasspinnen als neueste Ergänzung zu meiner Gartenwelt (Leguane, Streifenhörnchen, Affen und Kobras).

So sprach Google: "Die Grasspinne ist eine schüchterne Kreatur. Wenn Sie also zufällig eine entdecken, erwarten Sie nicht, dass sie lange in der Nähe bleibt." Es ist ein schwer fassbarer Spinnentier.


„Weibliche Grasspinnen sind zwischen 10 und 20 Millimeter lang und männliche mit 9 bis 18 Millimetern etwas kleiner.
„Der Lebenszyklus der Grasspinne dauert nur etwa ein Jahr. Paarungsrituale führen für beide Seiten zum endgültigen Tod.
„Grasspinnen sind eine der ungefähr 1.200 identifizierten Arten innerhalb der Agelenidae-Familie. Mitglieder dieser Spinnenfamilie sind bekannt für ihre Trichterwebfähigkeiten. Grasspinnen und andere Trichterweber bauen trichterförmige Netze in Bodennähe, in denen sie ihre Beute fangen können. “






Nun, sie haben mich auf jeden Fall dazu gebracht, sie zu untersuchen. Ein weiterer überraschender Anblick, auf den Sie bei Ihrem Besuch in Sri Lanka achten sollten.

Schöne Ferien.

Royston Ellis
Redaktionsberater
Sri Lanka Holiday Guru.
 
Das ist sehr interessant. Ich habe noch nie von diesen Spinnen und ihrer Lebensweise gehört.

Danke für's Einstellen, Paula!
 
Habe auch noch nichts von diesen Spinnen gehört...mache ich doch gerne
 
The Rattan Man
You might see a rattan man during your visit to Sri Lanka, either on the road with coils of rattan (dried reed) on his arm, or at work on a bungalow veranda. He is a craftsman of a tradition that’s dying out as youngsters take to mobile devices with their fingers, instead of craftwork.
Traditionally chairs in Sri Lanka were upholstered with a weave of rattan. That’s because the climate (unless you’re in an air-conditioned cocoon) doesn’t suit cushioned upholstery. A woven chair base or back allows air to flow as well as comfort.
A seaside home in Sri Lanka needs a lot of maintenance. Because my bungalow is close to the sea, the railway line and the main road, anything made of brass or iron, like door hinges and window grilles, soon corrodes. Televisions, video players, even clocks and kitchen gadgets have a shorter life than in a less humid climate. (I don’t have nor want air-con).
Wooden chairs with rattan upholstery need maintenance too, through use, not corrosion. Enter the Rattan Man. He calls on me without being asked, because he knows my chairs and when his previous weaving of them will start to wear out, and sag or even split.
(In colonial days, some housewives suspected the rattan man of deliberately sabotaging his weaving work with little cuts so it gave way quickly and he would be summoned to do the job again.)
While rattan is still used, it is expensive and is being replaced by plastic strips, created just for the purpose. It doesn’t look authentic, does not have the “give” of rattan but does last longer. My rattan man, Sunil, was obliged to switch to weaving with plastic, as that’s what his clients wanted.
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Sunil is in his fifties and learned the craft from his uncle when he was 18; his younger brother does it too. However, his son and nephews are not interested in learning the skill and he can’t find any youngsters as apprentices either.
That’s bad news for the owners of boutique hotels and homes in the south of Sri Lanka who depend on people with Sunil's skill to refresh their traditional furniture every year.
But it’s not a bad job for a youngster. Sunil travels to work by bus throughout the south from his home in Galle. Apart from his bus fare and simple tools, his only expense is buying the plastic or rattan for weaving. He uses his fingers, works in people’s homes where he is given morning tea, lunch and afternoon tea, and a fee.
For re-weaving my planter’s chair – a low-backed wooden chair with arms that extend for supporting my legs or for balancing a cup of tea on, he charged last week, Rs4,500 [£19.27; US$24.59].
 
Nach langer Zeit etwas gehört von Royston....er will das Horizon immer noch verkaufen...


FOR SALE
SEA-VIEW LAND WITH FREE COTTAGE

LIVE IN SRI LANKA, WORK REMOTELY
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Escape to the freedom of tropical life where trees and the sea breeze keep the air pure and fresh and you can live healthily and work remotely in a great location.

My cottage with sea view is set in spacious, elevated lawns and gardens at Induruwa, Bentota, with 40m frontage overlooking single-line railway track, Galle road and beach. Private road access, private gate to beach. Rural setting near village shops, wine store, hotels, restaurants, bus stops and Induruwa railway station; 45 minutes from Colombo by expressway.

The cottage (included in the price) has a master bedroom, second bedroom, guest annexe, servants’ quarters all with bathrooms; parlour/dining area, kitchen, laundry, veranda office and attic studio/library. Ideal for residence for remote working (good internet connectivity) a holiday home, retirement or guest house development,

See the cottage and me entertaining Ian Wright after toddy tasting in this video: https://www.youtube.com/watch?v=OSaiaFLtA5Q

Send me an email if you would like to buy this fantastic property.

Royston Ellis, editorbentota@gmail.com
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Royston Ellis
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What’s in a name? Everything when it’s ‘The Beatles’​

By Simon Warner
How Beat and a Beat poet changed the history of rock music
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The Fab Four with Royston Ellis (centre) in 1963
Sixty years ago the man behind the name change of ‘Silver Beetles’, a little known British pop group then was none other than Royston Ellis, a celebrity of the youthful Beat Generation who has long since
made Sri Lanka his home

Liverpool, at the start of a brand-new decade. There is a beat in the air, there are beat groups, too; soon there will be a sound christened Merseybeat and not long after a weekly newspaper called Mersey Beat to record this crackling creative scene. But in the city, in the spring of 1960, there were, as yet, no Beatles, only a five-piece act called the Silver Beetles, heirs to a skiffle group named the Quarrymen.
However, in June of that year, the hard-working but struggling combo, just one of hundreds of such groups in a port of imported rock’n’roll, thriving docks and transatlantic liners, would assume the name to carry them to national and international superstardom. The Beetles, during that auspicious early summer exactly 60 years ago, would become the Beatles, a calling card to the world. What prompted this small but significant transformation?

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Royston Ellis: Domiciled in Sri Lanka for over 20 years
The youthful Svengali at the heart of this newly-minted identity was a remarkable young man called Royston Ellis, a performer described as a Beat poet, a rare British incarnation at a time of Angry Young Men and kitchen sink plays and novels. But Ellis was a most unusual English example of an American literary style that had set alight headlines in New York and San Francisco in the years between 1955 and 1959, delivered by a group of writers and friends dubbed the Beat Generation.
 
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